![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcC9DNCodyso0Nm9wpmomPQA0zYGVM9_qmAjCNrTNRiGrlXLOET0YoAq6_j_us2MDdEu24n_DOO9abJd-a5WhH_tAH6VNEVWlC39RBXTomkp2OW9V95LNlWPfksb-6YlhEG4P7mLotL_sr/s320/hist%C3%B2ria.jpg)
Els enterramorts (sempre prematurs, sempre equivocats) de la novel·la s’entesten a contraposar ficció i realitat, quan en tot cas la ficció no és res més que una altra realitat. Em pregunto què és el que els fa tanta por. Evidentment que una novel·la no és una biografia, ni un dietari, ni un manual d’autoajuda: no hi ha necessàriament cap element extern, no té per què haver-hi un lligam ambla realitat real i ni tan sols l’obra té per què tenir una utilitat concreta. Un cop el lector ha decidit acceptar la proposta de l’autor, perquè s’hi ha sentit seduït o interessat, resulta que la ficció no és res però al mateix temps ho és tot. Demana una certa voluntat d’aparcar tota la resta perquè dins la novel·la només hi ha les paraules, el món creat amb elles i l’efecte que tot plegat fa en el receptor. Allò que la distingeix d’altres disciplines és que la novel·la aconsegueix tot això per si sola. Ella mateixa comença i acaba, ella mateixa neix de la foscor i conclou, com un hibiscus sauvage, com una vida. Potser allò que els fa por als crítics del gènere és precisament això, fer el pas de sortir de la realitat i acceptar el repte d’endinsar-se en un univers creat i dominat per algú altre. Si ja els costa prou assumir que la vida és un riu incontrolable, per què s’han de deixar portar per una història nascuda i morta dins la ment d’un creador? Ja es deuen imaginar per on vaig: i és que al lector que no sigui profundament agnòstic li hauria de ser ja molt familiar, però molt, fer un exercici d’aquesta mena.
És clar que la poesia o la filosofia són gèneres més purs, més essencials. Però la novel·la pot mirar-se cara a cara ambl’assaig, el dietari, l’articulisme, la biografia o les memòries. Fins i tot els pot mirar per damunt de l’espatlla, quan és una novel·la de qualitat. Una bona novel·la ens pot explicar molt més sobre la vida que qualsevol gran recull d’experiències personals, pròpies o alienes. L’avantatge que té una bona novel·la és que no necessita crossa en la realitat: funciona només perquè és com és, i perquè té vida pròpia. Justament per això, sovint la ficció aconsegueix esdevenir alta literatura. La valentia no es troba a despullar-se i parlar d’un mateix o de la realitat que t’envolta: això és admirable i també pot ser alta literatura, de la més necessària i bella (sobretot quan no és ficció encoberta). Però no és més valent això que començar de zero, de la foscor. No és més valent parlar de tu que construir un univers. Com Jesús, que va parlar-nos d’ell i dels homes... però que no va crear res. El creador de debò no va tenir mai massa realitat on agafar-se. Ja tot estava creat quan vam néixer. Ja tot estava escrit. I era una novel·la.
Publicat al diari AVUI. 27-12-2006
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada